henkgroote.reismee.nl

gewoon weer verder....

Goedenmiddag,

Het is zondagmiddag m,n rustdag, op zich is er in de verstreken tijd niet zo veel veranderd. Inmiddels werk ik wel weer alleen, Sasse die vond het tijd om weer eens wat anders te gaan doen. Opzich jammer want hij was een goede en betrouwbare hardwerkende jongen, maar zo gaat dat hier met de meeste arbeiders als ze wat zijn uitgekeken gaan ze weer weg. Hij heeft 7 maanden voor me gewerkt en in die tijd is er heel veel gedaan, dus jammer maar gewoon weer verder.Ik ben nu ook op een punt dat ik het alleen wel kan bij houden, af en toe kan ik wel een dagarbeider nemen om te maaien ofzo.

Hoeveel planten er nu staan weet ik niet precies maar ik denk iets van 14000 en ik ben nog steeds aan het vermeerderen, gemiddeld probeer ik 200 per week te blijven planten.Ik het stuk wat ontbost is maak ik steeds kleine veldjes klaar, frezen en kippenmest, kalk en kunstmest erop weer frezen en planten.De grotere planten kan ik af en toe spuiten tegen het onkruid en als ze helemaal dicht staan hoef ik alleen maar wat bij te mesten.

Achterin tegen het bos heb ik 40 markoesa(passievrucht) planten gezet als try out , ze groeien goed en dragen mooie vruchten alleen heb ik nog nooit een rijpe vrucht gevonden.Als ze klaar zijn vallen ze zelf op de grond en kun je ze normaal gesproken rapen. Maar er zijn kleine, zwarte,vervelende, mij uit lachende aapjes die de vruchten van me stelen. Ze zijn snel en schuw, als ik rustig naar achter loop zie ik ze meestal wel en ik kan er wel om lachen. als ik weer terug ben hoor ik ze meestal weer schreeuwen (mij uitlachen denk ik) Volgens mij heten ze in het nederlands zijdeaapjes.

Het is nu einde grote regentijd en daar gaat gepaard met (je raad het al) regen. De laatste dagen elke dag wel een stevige onweersbui vergelijkbaar met de ergste onweersbuien in nl . Voor mij is dat super want ik hou van onweer een prachtig schouwspel vind ik dat. Alleen zijn de meeste aan het eind van de middag als het nog licht is en in het donker zijn ze natuurlijk mooier.

Maar dat houd in dat ik de komende week extra wil planten omdat het goed vochtig is nu, straks de grote droge tijd en ik weet niet hoe dat nu gaat . Vorig jaar hadden we best nog wel vaak een bui maar dat kan nu anders zijn dus afwachten.

De bouw van de extra kamers ligt nu even weer stil, de muren staan er en het dak zit erop maar nu even geen tijd dus later maar weer verder.

Als alles goed gaat komt Ricky eind volgende maand me een tijdje gezelschap houden. Dan wordt het tijd om een trip naar het binnenland te maken, ik heb zelf al een paar keer plannen gehad om te gaan maar het is er nog niet van gekomen.Heb nog te veel werk en dat wil ik niet laten liggen...

Afijn ik zal nog proberen wat foto,s te plaatsen.

Tot een volgende keer. be blessed

henk

Reacties

Reacties

Femmie

goh, best heel druk dus, maar lijkt mij heel eenzaam om helemaal alleen daar aan het werk te zijn, maar het gaat jou goed af als ik het goed begrijp. wens je heel veel succes met die kleine aapjes en hoop voor jou dat je ook nog wat vruchten houd.
groetjes uit Smilde

Rieks

mooi om weer wat te lezen onweer in het donker is het mooist fijn dat alles goed gaat
mvg rieks

ruben hugen

succes kerel, leuk om is wat van je te lezen.

Roelof

he Henk Gefeliciteerd met jou verjaardag Als die apen jou de vruchten opeten, knal je ze toch uit de boom! anders moet je de planten toch wat dichter bij huis planten, kun je ze beter in de gaten houden. Als Ricky er strak is, kunnen jullie mooi samen naar die plek gaan waar jij nog graag een keer wilde gaan kijken. veel plezier straks met z'n tweeën en tot horens groeten Roelof en Tinie

rebecca

Beste Henk,

Mijn zoon en ik willen markoesa verbouwen. We willen eerst in het klein beginnen. Kun je ons advies cq richtlijnen geven hoe we het kunnen aanpakken . vb de afstand van elke plant en welke manier van bemesting.
Alvast heel hartelijk dank.

Hans lijssenaar

Hallo Henk, ik ben je telefoon nummer kwijt zou je mij een mailtje kunnen sturen met je telefoonnummer dan kan ik weer met je appen gr. Hans

Dick en Wolly Groote

Hoi allemaal,

Hoe gaat het daar in dat mooie Suriname, we lezen in de krant dat er wat onrust heerst, hopelijk is dat niet voor jullie van toepassing. gaat het goed op de plantage en met de kinderen op school?
Het is hier een paar dagen lekker mooi weer geweest, eindelijk, maar nu ik dit schrijf is het weer 12 graden, dat is veel te koud natuurlijk. Maar we moeten het er maar mee doen.
We gaan morgen op vakantie naar Noorwegen en het zal daar niet veel warmer zijn, dus is de overgang ook niet zo groot.

We hopen dat jullie het nog steeds goed naar de zin hebben en horen nog wel van jullie.

De massel Wolly en Dick

Patrick

Hai Henk,

Zou ik je eens kunnen bellen heb nl ook wat vragen over de verbouwing van markoesa

gr

P

Arie

Hoi Henk hoe gaat het? Ben je mobiele nr kwijt zou je het kunnen mailen. Groetjes Arie

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!