henkgroote.reismee.nl

al weer even 2015

Moi,

jaja het heeft weer lang geduurt. Ik hoop dat als Ramona hier straks is dat het wat vaker een verhaalkomt. Maar geen bericht goed bericht moet je maar denken.

Het loopt nu tegen het einde van de kleine regentijd en ik kan zeggen we hebben veel heel veel gehad deze keer, heb de goten dieper moeten graven tussen de papaya,s omdat ze verwelkten door het vele water. Maar goed de regen is redelijk warm dus in de regen werken kan gewoon in t-shirt tenminste zolang je doorwerkt, als je nat stil staat dan voelt het wel koud ook al is het dan 26 graden. Er staan nu ongeveer 600 papaya plantjes en ze groeien mooi. Ik had een paar geplant in januarie vorig jaar en 1 daarvan bleef opmerkelijk klein maar droeg hele grote vruchten(+-3 kilo) met die ben ik gaan vermeerderen en zo het nu lijkt pakt dat goed uit, heb nu al boompjes van ongeveer 50 cm hoog die al vruchten zetten terwijl een normale plant hier meestal op 1,5 meter vrucht begint te zetten.(denk dat Ramona wel een foto ervan kan plaatsen)Ramona heeft ook van wat andere rassen zaden besteld om het nog wat uit te breiden, heb nu nog plaats voor bijna 700 op het stuk naast m,n perceel.

M,n(ons)eigen stuk is nagenoeg vol dus er zal eerst weer ontbost moeten worden. Voor de kreek kan ik nog 3/4 hectare ontbossen, dat is jong bos van ongeveer 25 jaar oud dus dat gaat redelijk makkelijk. Maar over de kreek is het, zo ze het hier noemen,stambos dat is nog jungle eigenlijk en daar staan echt dikke bomen in. Maar goed ook dat zal in de loop van dit jaar of misschien begin volgend jaar tegen de vlakte moeten.

Het lijkt een beetje cru om het bos er zo af te halen maar het gebied waar ik zit ben je dat verplicht, de grond is landbouwgebied en als je zo,n perceel hebt is het de bedoeling dat je het gaat gebruiken. Indien je dat niet doet zou de staat het terug kunnen nemen om het aan een ander aangrensende landbouwer toe te wijzen.(wordt niet vaak gedaan vooral niet als je aan kan tonen dat je steeds uitbreidt en dan mag het best een 10 jaren plan zijn) En in mijn geval zou het beter zijn als het eraf is want waren het eerst de aapjes die zich tegoed deden (en nog wel eens) aan m,n passievruchten nu zijn het vooral de agoetie,s (soort konijn ze noemen het hier kon koni) waar ik vorige keer al over schreef. En nog steeds geen bericht over de jachtakte dus probeer ik met een luchtbus er af en toe 1 te schieten maar tot nu toe zonder resultaat. Ze zijn nogal schuw en komen s,morgens heel vroeg of s,avonds laat. Mar ik zal ze kriegen die krengen.

De pom tayer doet het op zich ook goed maar het is lang wachten en onderhouden, op zich zeggen ze een jaar voor het geoogst kan worden en er zijn ook idd al wel die er tussen uit kunnen, maar nog lang niet alles . Nu is het grootste gedeelte ook nog geen jaar oud dus waarschijnlijk wil ik ook te snel, toch denk ik de komende twee maandengoed te kunnen oogsten door de diksten er tussen uit te halen. Dat geld ook voor de zoete patat, die kan begin maart worden geoogst en ik heb er nog een 1500 geplant die half mei eruit kunnen.

Had begin december aardappel gepoot hier, gewoon die hier in de lokale winkel worden verkocht en ze begonnen te kiemen in huis dus ik dacht in de grond met die dingen en hoewel het zand hier vrijwel gelijk is als in Drenthe gaan ze na een week of 5 dood. Ze zetten loof tot ongeveer 30cm hoog en sterven dan af net als er hele kleine aardappeltjes aankomen. Dus als iemand een suggestie heeft waar dat aan kan liggen, meld het me..

Laatst even een paar dagen binnenland gehad, heerlijk genoten bij een kreek de bossen in geweest, gehengeld, gejaagd echt ontspannen en dus weer helemaal opgeladen aan het werk nu alhoewel ik er wel aan denk om dat op korte termijn nog eens te gaan doen.

abung genoeg geschreven voor vandaag, voor diegene die ik het niet heb gewenst, een alderbastend goed 2015 en ik wens jullie alles toe wat jullie mij ook wensen.

volgende keer

henk

Reacties

Reacties

geert

henk mooi met al die planten en die apen geniet er van van dat mooie land en die natuur gr en sterkte er mee

J Stempher

Hallo Henk.
Ik lees dat je nog een hoop te doen hebt, en al gedaan hebt.
Ga zo door en de aanhouder wind altijd.
Groetjes
.En hier is het koud.

martin

was weer een mooi verhaal Henk je hebt het er dus ma drok met maar wat een heerlijke temp is het dAar hier is het ma koud nou van af mooie en witte nieuw balinge zet zo door en hou je verhalenwel ff in de gaten

Annie

Henk veel sucses met je kweek boederij.
Je verhaal gelezen,we wensen je veel oogst plezier.
Hartelijke groeten van Arend en Annie uit N.Schut.

Dick Groote ( Tiemens )

Hoi Henk,
Kom 23 April naar Suriname voor een vakantie, lijkt mij leuk om , als het kan, jou te bezoeken. als je het goed vind tenminste. Wil je dan je adres wel aan mij mailen, dan kan ik kijken of het in te passen is binnen mijn reis.
Zo te lezen in je verslag ben je druk bezig, wens je een goede oogst en misschien tot ziens.

Groet uit Hoogeveen
Dick Groote

José Post

En inmiddels is Ramona met de kinderen ook in Suriname aangekomen! Hoop dat het jullie samen goed gaat.
Veel succes!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!