henkgroote.reismee.nl

heel veel regen

Moi Volk,

Het is hier een natte boel, vanaf half mei is de regentijd begonnen en die maakt er dit jaar geen half werk van. Vorig jaar viel het wel mee een paar dagen een bui en dan weer een paar dagen zon. Maar nu !! . Gemiddeld valt er 50 tot 100 mm per dag maar we hebben ook wel uitschieters gehad naar 300mm en geloof me dat is heel veel water. Gelukkig zijn het meestal buien en is het tussentijds wel droog zodat we nog wel wat kunnen doen. Voor de papaya aanplant is die regen niet zo goed, die houden niet van natte voeten en hoewel ze op plantbedden staan geven sommige het op of ze vallen om. We zetten al stokken en palen erbij maar de bovenste laag grond is soms zo drassig na een stevige bui dat 1 windvlaag voldoende is om ze te laten vallen. Er hangen in de meeste nogal wat vruchten dus zijn ze topzwaar, helaas een verlies waar we verder weinig aan kunnen doen. Volgens mensen uit de buurt is deze regentijd ook extreem en hebben ze dit lange tijd niet zo erg gehad, de berichten hebben het over een el nino waar het aan zou liggen. Maar wat het ook is we hopen dat de kranen zo langzamerhand wat dicht gaan.

Voor de rest gaat het hier wel goed, we verkopen wat geraspte pom en hoewel dat aan winkels nog niet zo goed gaat komen er wel steeds meer mensen uit de buurt pom halen en vele kleintjes .....

De zoete patat is inmiddels allemaal geoogst, we hebben weer een beetje nieuwe geplant maar op een iets andere manier en wachten even af hoe dat gaat. In de kas hebben we weer wat komkommer geplant en deze beginnen net boven te komen.Het duurt hier van het planten tot de eerste vruchten ongeveer 6 a 7 weken en dan kunnen we een week of 3 tot 4 oogsten. De prijzen zijn door de vele regens vrij hoog dus een goede oogst is welkom.

Deze week ben ik bij een fruitverwerkings fabriek geweest voor afzet van de papaya, de eerste indruk lijkt goed hun prijzen zijn goed maar moet binnenkort nog even terug om met de juiste man daar verder af te stemmen. Het is niet zo heel ver bij ons vandaan, een klein half uurtje rijden dus we hopen daar straks te kunnen leveren.

Thomas en Marith geven weinig om de regen en gaan nog regelmatig naar hun vrienden hier achterin de straat om te zwemmen, ze hebben daar een grote en diepe kuil laten graven voor de watervoorziening in de droge tijd en de kids vinden dat natuurlijk heerlijk want ook al regent het veel de temperatuur blijft goed.

Dit was het verhaal weer vanaf deze kant, vriendelijke en natte groetjes vanuit warm Suriname

Henk, Ramona, Thomas en Marith

ps : leuk dat je ook mee leest Ingrid. zodra je in Suriname bent meld het maar.

Roelof

Wat een verschrikkelijke natte boel daar. Maar na regen komt zonneschijn!!

D.Groote

Het lijkt wel Nederland,we hebben net de houtkachel maar aangestoken.
lekker warm met de benen voor de kachel.
hopelijk leidt jullie oogst niet onder al dat water.
We genieten nog steeds van de reis in Surname,wat is het een mooi land.
En leuk om te zien waar jullie wonen en werken.
hopelijk is de ergste regen snel voorbij en wordt het weer lekker droog en warm.
want buiten de regentijd om is het daar heerlijk wonen,even doorbijten dus.

GROETJES van ons aan jullie.

Wolly en Dick

Clarinda

hooooiiiiii, leuk hoor om weer wat te lezen van jullie. Genieten we van, ook de kids zijn erg nieuwsgierig. Nu jullie een poosje weg zijn komen de vragen; zijn Marith en Thomas de enige blanke kinderen? Komen er veel vriendjes langs? Zitten ze op een internationale school? Wat doet ramona nou de hele dag? Hebben jullie veel land? Wanneer is de bed and breakfadt klaar? Hoe groot is het huis? Wanneer krijgen we foto' s van het huis te zien? Wanneer komen je weer terug? Nou, dat was het voor nu.. Je begrijp dat ze snel een uitgebreid antwoord verwachten, hihi.. Wij komen een beetje in vakantiestemming, nog 2 weken werk en school. Al werkt het weer hier niet mee, over 2 weken schijnt hier de zon!!!!

Groetjes van ons

D Groote

Hoi Henk en Ramona en kinderen,

Hoe is het met jullie? nog in de regen of hebben jullie lekker warm tropisch weer?.
Wij gaan een beetje de herfst in en we kijken naar een programma over Suriname, met als thema de geschiedenis. Wolly krijgt spontaan heimwee naar Suriname en wil nog een keer naar dat mooie land.
Maar dan wil ze met ons beide en met een gids verder het land verkennen, ja, ja, wat een ontdekkingsreizigster niet?
Maar wie weet komt het er nog wel eens wat van.
Ik ben inmiddels 65 jaar geworden en ga nog een beetje meer afbouwen met werken, maar dat valt niet mee, mag het nog erg graag doen.
Ook met het vrijwilligerswerk bouw ik af, geef geen gymnastiekles meer en geef stoot wat bestuurstaken af.
Ik verveel me lang niet hoor, heb nog veel andere dingen te doen.
Hoe is het met de oogst gegaan, ik las dat er veel regen is bevallen, en heb je nog nieuwe producten geplant?
We zijn wel benieuwt hoe het verder is gegaan met alles.
Nou dit was het voor deze keer.
We wensen jullie alle goeds en horen graag van jullie.

Moi Wolly en Dick