henkgroote.reismee.nl

tja het heeft weer lang geduurd.

Goeiedag.

Even weer bericht uit Suriname.

De regentijd is weer voorbij en het is dan ook goed heet nu, de grote droge tijd waar we nu in zitten is de warmste tijd van het jaar gemiddeld zo,n 35 graden maar de meeste dagen een gevoels temperatuur van 40 soms 42 en da,s warm.

De meeste dagen werken we tot 12 uur half 1 en daarna als de kids terug zijn van school gaan we eten en beginnen dan na 4 uur pas weer. Het warmst is het tussen 1 en 4 . We kunnen binnen dan wel wat doen maar heel rustig aan. De kids hebben er wonderlijk genoeg minder last van en stoeien zelfs tussen 1 en 4 gewoon in het zwembad (wel met een shirt aan)

Voor de rest gaat het hier mooi door, we hebben veel pom tayer geoogst maar de prijs is nu zodanig gezakt dat we even zijn gestopt. Het voorste stuk is nu helemaal weer leeg, we hebben daar nieuwe plantbedden laten maken en een paar rijen markoesa(passievrucht) geplant. Dit is om het te proberen, als het goed lukt gaan we daar meer van planten. Nu eerst een 80 gezet.

De papaya ging heel goed, alleen is het nu rustig. De buitenschoolse opvang, waar de man waar ik ze bracht aan leverde, is gestopt om het te reorganiseren. Hoe lang dit gaat duren weten we nog niet. We leveren nu wel her en der aan mensen die zuurgoed maken maar dat is niet constant, wat er overblijft voeren we aan de kuikens . We heben 300 legkuikens gekocht om ze straks in een buiten ren te laten scharrelen, alles wat we dan over hebben kan daar bij in en dan hebben we toch nog wat eieren voor de verkoop. We planten ook oerdi (de zaadjes waar tauge van wordt gemaakt) voor de kippen straks en wat mais e.d. wat ook als voer kan gaan dienen zodat we zo min mogelijk voer hoeven te kopen.

We hebben nu een paar machine,s te leen van ome Jan( ome Jan is een brabander die hier in Groningen woont en een bedrijf heeft in landbouwmachine,s e.d.) hij is inmiddels een goede vriend van ons geworden. We gaan daar nog wel eens om te helpen wat machine,s in elkaar te zetten en zodoende kom ik toch weer wat in de techniek terecht, ook hier in de buurt vragen mensen me nu om te helpen met reparatie van machine,s en tractoren wat er in resulteert dat ik minder tijd heb voor de eigen landbouw. Dat is nu niet zo erg, als het zo droog is kunnen we niet zo heel veel doen, maar hoe dat straks moet dat moeten we nog even bekijken. Het verdiend natuurlijk wel leuk bij. Dus we denken er over om een werkplaats bij huis te maken zodat het deels in de avonduren kan, het is toch om 7 uur al donker.Maar ook dit vraagt weer een investering , dus nog even op hold.

Inmiddels al weer meer dan een maand geleden is Jan (de vader van Thomas en Marith) hier geweest, we hadden een huisje voor hem geregeld hier in de buurt zodat hij kon zien in wat voor omgeving wij leven. We zijn samen wat uit geweest om hem wat van Suriname te laten zien en we konden aan hem zien dat hij er van genoot, kortom volgens de kids was het cool. En voor ons ook om hem te laten zien waarom we deze keuze hebben gemaakt. Voor herhaling vatbaar.

Dit was het voor eerst weer, Ramona zal binnenkort nog een aanvulling schrijven.

groet,n uut Sranan.

ps Dick

Leuk dat jullie nog steeds nagenieten, er zitten hier enkele jongens in de buurt die wel met mensen naar het binnenland gaan om de niet toeristische plekken te bezoeken. Ik zal ze is vragen hoe dit precies gaat en misschien kan ik dan hun email aan jullie doorgeven zodat jullie zelf kontakt kunnen maken. Deze jongens weten heel veel van de natuur hier en hebben zelf thuis een kleine dierentuin met alleen inheemse diersoorten w.o. het rotshaantje.

Als ik meer weet stuur ik je een pers. bericht.

Groeten van mij en ramona,thomas en marith.

Dick en Wolly

Leuk te horen dat het goed met jullie gaat.
Hartelijke groeten van ons.

Magreta & Alfred

Super dat het goed gaat.
Pakt jij toch je oude beroep weer op en als je zo een beetje bij kan verdienen waarom niet alle beetjes helpen.
Grt Magreta & Alfred

De windjes

Super om weer een verhaal van jullie te lezen!!
Tussendoor blijf ik uiteraard ook nog op de hoogte via Ramona..
Groetjes daar!
Liefs Martin, Angelique, Yannick en Sem