henkgroote.reismee.nl

mijn eerste verhaal

Hallo lieve mensen,

Bij deze mijn eerste verhaal vanuit Suriname. We zijn hier inmiddels alweer ruim 5 weken. En het bevalt ons hier goed. Nee sorry nog geen heimwee. De kids vermaken zich goed ,spelen veel buiten en werken hard mee op het land. Maar er zijn ook dagen bij dat ze voor de tablet zitten ( dat zit er nu eenmaal in). Ze hebben inmiddels hun eerste rapport gehad van school. Marith had een goed rapport ( kan ook niet anders ze zit in dezelfde klas als vorig jaar) . Thomas moet enkele cijfers ophalen omdat hij al toetsen kreeg in de eerste week dat we hier waren en hij toen nog niet gewend was aan de leesstof. Maar volgens juf gaat dat helemaal goed komen , dus we wachten af.

We zijn alweer aan het planten geweest . Er staan inmiddels 1100 papayabomen. En achterop ( bij de buurtman Andries) zijn ook alweer enkele honderden pom planten gezet. Veel mesten en onkruid wieden. En Thomas en ik weten hoe we een bosmaaier moeten hanteren. We hebben 2 rijen zoete patat geoogst daarvan viel ons de opbrengst iets tegen ( 1 1/2 zak) . We krijgen elke week meer papaya's van de bomen. En de pom verwerken we inmiddels zelf. Henk heeft een raspmachine gemaakt en samen schillen, wassen, raspen en verpakken we het samen. We hebben nu ruim 100 kilo in de vriezer staan. Nu nog verkopen!!

Even wat huishoudelijke dingen wat eten en drinken betreft... ( naar aanleiding van een vraag deze week op fb). Hier in Suriname is gewoon alles te koop wat eten en drinken betreft. Alleen sommige dingen zijn heel duur. Zo betalen we voor 2 dunne droge worst 17 srd ( delen door 4 dus ongeveer 4 euro) en voor gomballen 9 srd ( meer dan 2 euro) . Maar daar in tegen zijn andere dingen weer goedkoop. Voor een pak drinken, 12 anderhalve liter flessen cola ( coca cola ) of Fernándes betalen we 50 srd ( 12 euro) en voor een tray oranjeboom bier ( halve liter) betalen we 95 srd ( 24 euro) . En willen we een keer het echte nederlandse spul, dan gaan we naar de stad paramaribo, daar is een winkel die allemaal nederlandse producten heeft.

De kids en ik hebben onze eerste stempels in ons paspoort staan en de aanvraag voor de 2de stempels zijn gedaan. Dat is een heel gedoe geweest. We hadden een afspraak staan bij vreemdelingenzaken om half 8 smorgens, nu is het vaak druk op de weg naar de stad rond die tijd dus wij om half 7 in de auto. Was het nog niet druk en waren we ruim op tijd. Na een half uur wachten eindelijk aan de beurt. Zegt die vrouw achter de balie. U moet hier niet zijn maar lelydorp zelf. Wij niets begrijpende terug naar lelydorp. Daar ons gemeld waren er enkele dingen niet goed. Dus terug naar huis andere papieren halen en weer naar lelydorp. Na ruim 4 uur is de aanvraag dan eindelijk in behandeling.

Nou mij dunkt eerst weer genoeg gelezen. De foto's volgen spoedig. Mochten er vragen zijn , stel ze gerust en een reactie vinden we altijd leuk.

Vanuit een heerlijk suriname groeten wij u allen,

Henk, Thomas, Marith en ik

trijntje dijstra

Hallo familie , heel fijn te horen dat het goed met jullie. Wat een gedoe met die stempels . Hoe vaak moet je dat nog doen ? Hier ook alles goed bij ons . Nog 2 weken en dan heeft Kristel verlof .Dus dat word ook spannend .groetjes aan de kids en henk en tot schrijfs

Clarinda

Hey meisie,
Leuk om te horen hoe hard je werkt!!!
Hoop ook een keer een verslag te lezen over pure ontspanning in Suriname ;-)
Wat fijn dat het goed gaat op school. Erg belangrijk dat die koters op hun plek zijn.
Hier zitten we volop in de eieren en paaseieren. Marco en ik met zijn tweetjes dus even een paar relaxte dagen. Vieren ze daar ook Pasen?
Hier gaat alles zijn gangetje, druk met taarten en met werk. Wat ik overigens zooooo leuk vind..
Hoop snel weer wat te lezen..
Mi lobi u...
Xxxx

Ineke

Hallo Ramona, leuk te lezen dat het goed gaat en ook heel belangrijk,geen heimwee.
Hard werken lees is.geniet!!.
Groetjes van Harmen en mij

magreta

Hoi fam
super dat het goed , en hopen dat het met het
verkoop van de pom ook goed gaat.
hopen dat het goed gaat met de stempels maar dat
zal wel goed komen.
Grt uit de kleine kikkerlandje

Roelof en Tinie

Jammer dat Thomas een beetje achterblijft in de leerstof, hij is het straks zeker nodig. Marith kan het wel, heeft ze van haar moeder. Wat een gedoe met die stempels, lijkt Nederland wel al die regeltjes.

Kees en Janny

Fijn dat het goed met jullie gaat, maar niet te hard werken Ramona, ook een beetje genieten.De school moet vast nog wennen, en hoe is het daar geregeld met de vacanties? volgens de weerberichten krijgen we deze week mooi weer in Nederland, dus dat wordt motorrijden zondag.gr van ons, en we blijven jullie volgen

J Stempher

Hallo jongelui daar in suriname.
Ik lees dat alles goed gaat het is hier nu zondagavond
En Kees en janny kwamen hier zo maar even aan lekker zuren met elkaar.
En wie liepen er langs ons huis? je pa en ma en die kwamen ook nog even gezellig aan.
Mijn hond is inmiddels weer kaal geplukt en ziet er weer mooi uit.
De Groetjes van ons