henkgroote.reismee.nl

de vakantie 2015

Moi volk

18 augustus hadden de kids eindelijk vakantie. Dat was ook de dag dat Jan aankwam op zanderij, het vliegveld van suriname. We zijn vanaf zanderij eerst naar ons huis gereden, even een bakkie koffie en de kids wilden natuurlijk laten zien hoe we wonen.. daarna naar het vakantiehuis gegaan waar jan en de kids 12dagen verbleven. De kamer werden direct verdeeld..de kids namen die met airco en jan moest het zonder airco doen. De andere dag zou er een huurauto worden gehaald...alleen was het internationaal rijbewijs vergeten, dus geen huurauto.. de bus halte in het dorp is af te lopen en een goede vriend van ons had even een telefoonnummer geregeld van een goede en betrouwbare taxichauffeur.. nadat jan en de kids een dagje naar de stad waren geweest was een overnachting bij colakreek geregeld.. voor de verjaardag van de kids zouden ze daar 1 nacht blijven...slaapplek voor 7 personen.. 4 bedden en 2 hangmatten...dus de kids met hun vrienden/ vriendinnen binnen op een bed..en jan buiten in de hangmat( als je in suriname bent moet je tenminste 1x in een hangmat hebben geslapen..

een aantal dagen later zijn we een dag aan het rond rijden geweest,,even wat van het binnenland laten zien...eerst naar het stuwmeer brokopondo...heel indrukwekkend om te zien..daar is eerder een stuwdam gebouwd en het dal hebben ze vol water laten lopen..van de metershoge bomen die in het dal stonden zijn alleen de topjes nog te zien..vandaar uit zijn we naar carolina gegaan een brug over de surinamerivier die voordat het in gebruik kon worden genomen stuk werd gevaren door een ponton..daar gezellige mensen ontmoet die daar een stukje grond hebben en er gezellig met de familie samen waren..ff wat kletsen en weer verder...naar de jodensavanne...een joodskerkhof midden in het bos...voor jan heel bijzonder om daar te zijn aangezien zijn vader er eerder als soldaat ook was geweest....de kids vonden het een beetje beangstigend al die graven..de kids en de 2 mannen hebben nog ff in de surinamerivier gezwommen...op de terugweg nog langs het clarence seedorf stadion ( waar niets meer mee gedaan wordt) uiteten bij een warung in lelydorp en naar huis ( best een vermoeiende dag) ...29 augustus is jan weer teruggegaan naar nederland

De kids hebben nog een aantal dagen bij vrienden en vriendinnen geslapen, maar er moest ook gewoon worden gewerkt op het land...

wij zijn met z'n 4en nog een dagje naar west suriname geweest.. eerst naar kevin..ook een bakra..die hier 13 jaar geleden is terecht gekomen..hij heeft een stukje grond van 230 hectare..een deel heeft hij ontbost en daar heeft hij inmiddels 30.000 sinasbomen heeft geplant en in januari komen er nogeens 30.000 bij...vanaf kevin naar saraban een zwemoord die wordt beheerd door de broer van onze buurtman..daar ff lekker gezwommen en gerelaxed ( geslapen) ..na wat te hebben gedronken en gepraat over de zanderige bauxietweg weer naar huis

vanaf 1 oktober gaan de kids alweer naar school..het wordt een pittig schooljaar..marith zit in klas 4 en thomas in klas 6..voor thomas is het het laatste jaar lagere school dus veel leren en veel toetsen maken..en we hopen dat hij volgend jaar naar de mulo kan gaan..

We zullen nog wat foto's plaatsen van de vakantie en we beloven dat het volgende verhaal niet zolang op zich laat wachten als de vorige keer..

groeten van ons

Hoi jullie,

Zo te horen is er veel te zien en te beleven rondom lelydorp. Leuk hoor om dat zo te lezen. Maakt me wel extra nieuwsgierig Nasr de foto's..

Volgens mij hebben ze nog het oude schoolsysteem van ons vroeger?? Klas 6 hahaha, mulo.. Of heb ik het mis?
Hier komen ze weer terug van de vmbo tl.. Kb blabla en willen ze de mavo weer invoeren.
Hebben de kids ook een achterstand op dit schoolsysteem of gaat alles op rolletjes?

En ramona, hoe bevalt het nou daar? Zo nieuwsgierig naar wat je echt mist uit Nederland..jaja, mij natuurlijk, maar dat bedoel ik niet... Kan me voorstellen na de eerste indrukken en drukte, dat jullie stuiten op dingen..

Hier is het nu herfstvakantie, dat betekend dat ee de kids bijna niet zien.. Last van bed, weg met vrienden.. Ach hoort er bij. Hier is het echt herfst aan het worden en volgens de kenners gast het een streng winter worden..
Leuk joh, hahahaha

Dikke knuf,

Magreta & Alfred

Hoi super dat je een leuke vakantie hebben gehad.
Konden jullie Jan ook laten zien hoe jullie wonen en hoe het gaat in Suriname.
En niet vergeten de natuur
Geniet ervan luitjes het is jullie gegund
Grt

fam dijksta coevorden

Hoi hoi lieve familie . Wat weer een leuk verhaal hebben jullie geschreven . Ook mooi om te lezen dat Jan is geweest , en dat hij de vakantie met Thomas en Marith heeft door gebracht . Hier hebben de kids nu herfst vakantie . Hebben ze dat bij jullie ook ? Nog even en dan is het alweer kerst . Ben heel benieuwd hoe jullie dat beleven in suriname . Een ding is zeker jullie hebben vast geen sneeuw dan . Groetjes uit coevordeb

Familie de Jong

Wat een super mooi verhaal.Ook mooi voor de kids dat Jan is geweest,en dat samen leuke dingen hebben gedaan.Hier is het alleen herfstvakantie,hebben jullie dat ook? Groetjes van de hele familie Oebele Alberta Ilona Matthijs Daan Thijs Anouk en Rick

ramona

Hier hebben we geen herfstvakantie. .de kids hebben volgens mij pas vakantie met de kerst. ...hoe en waar we hier kerst vieren weten we nog niet..we kunnen in ieder geval het huis wel versieren want de ballen en slingers zijn meegekomen vanuit Nederland..

ze hebben hier nog het oude lessysteem clarinda..en dat bevalt goed...marith heeft geen achterstand. .thomas vindt sommige sommen moeilijk maar daar helpt henk hem mee...het bevalt ons/ mij hier super...alle dagen hard werken ..maar alle dagen met plezier..het enige dat ik mis.....hahaha hou je vast......een action...een snuffelwinkel die vanalles heeft en waar je voor een verjaardag of feestje altijd slaagt...de supermarkten hebben wel wat prul maar niet zoals een action.. :-)

Clarinda

Heyyyy ik voel een volgende uitdaging aankomen.. Je hebt terrein genoeg.. Xxx

Geert en tryntje

henk en ramona van harte geveliciteert met jullie zoon in dat mooie warme land en sterkte er mee gr tryntje en geert moi

allie Doek Prins

gefeliciteerd met de geboorte van jullie zoon en broertje nu maar open dat oma en opa hem gauw mogen bewonderen in dat verre Land waar het altijd warm is heel veel geluk met jullie zoon gr uit Hoogeveen